Atsako Rasa Borodina: Kaip suburti auditoriją instagrame?

A

Rasa Borodina – ne tik viena skaitomiausių knygų apžvalgininkių Lietuvoje. Ji dar ir personalo atrankos, verslo koučingo specialistė bei projekto Cvguru.lt vadovė.

…Tai kai ji nusprendė išleisti knygą apie sėkmingą įsidarbinimą – tikėtina, kad tai nenustebino daug žmonių. Šiandien pakalbėkime su ja būtent apie tai – nišinės ugdomosios knygos leidybą. Kaip parašyti gerą ugdomąją knygą? Kaip ją išleisti? Ir kaip iš to uždirbti?

Pakalbėkime su Rasa!

Rasa Borodina, knygos autorė

 

✍️ Kodėl knyga? Kodėl „Karjeros guru: Kaip susirasti svajonių darbą“?

Knygą svajojau parašyti visą savo gyvenimą. Bet darbo paieškos tema rengiau ir gyvus bei internetinius mokymus. Internetiniai, beje, yra portale Egu.lt. Man visuomet patiko knygos. Patiko jas tiek skaityti, tiek mintis parašyti. Knygą man apčiuopiamas dalykas, kurį gali palikti po savęs. Na, ir apskritai, aš ir pati mieliausiai mokausi iš knygų, esu visiška vizualė.

 

✍️ Kaip prasidėjo tavo knygos rašymas?

Apie tai, kad noriu išleisti knygą svajojau jau nuo vaikystės. Kiek save prisimenu, vakarais užmigdavau su įvairiais scenarijais bei planais. Manau, kad rašymas prasidėjo jau tuomet. Bėgo metai ir mano noras vis didėjo didėjo didėjo, kol sprogo.

O jei konkrečiai, tai būtent šios knygos rašymas prasidėjo nuo mano koučingo mokslų. Nusprendžiau apsiginti koučerės sertifikatą, o kad tai padaryti – turėjom daug užduočių ir praktikos. Baigiamas darbas turėjo būti išsikelti kokį nors „sudėtingą“ tikslą, pasidaryti planą, kelią pagal visus koučingo principus ir tai įgyvendinti. Štai tuomet supratau, kad dabar arba niekada.

Pranaršiau internetą, perskaičiau ne vieną knygą ir tinklaraštį konkrečiai apie rašymą ir supratau, kad pradėsiu ne nuo novelės ar romano, o nuo to, ką žinau geriausiai. O geriausiai tuo metu nusimaniau būtent apie personalo atranką, nes visame tame viriau ne vienerius metus.

Užfiksavau idėją, o tada pagal „minčių žemėlapio“ metodą pasidariau planą apie ką rašysiu: lapo centre rutuliukas su tema, o iš jo vedžiojau šakeles su temomis, iš tų šakelių potemes ir panašiai. Man ypač tiko šis metodas, nes jame matėsi, ką turėsiu rašyti, kokius pavyzdžius sudėti, ko dar nežinau ir kuo dar reikėtų pasidomėti.

Jei trumpai – mano rašymas prasidėjo nuo kruopštaus plano, ką rašysiu, kiek tam skirsiu laiko. Išsikėliau sau tikslą parašyti iki tam tikros datos ir susiplanavau sau kiekvieną dieną iki jos. Turėjau tikslų sąrašą kada kam rašysiu, skambinsiu, kada eisiu į biblioteką ar ieškosiu papildomos info internete.

Papildomai buvau kūrusi nemažai tekstų šia tema ir anksčiau, tai juos irgi įklijavau į knygą.

 

✍️ Kiek užtruko leidybos kelionė?

Manau, kad knygą parašiau gana efektyviai ir greitai (koučingo dėka). Buvo dėkinga tema… Užtrukau tris mėnesius, bet kol ją išleido dar laukiau apie pusantrų metų. Leidykla knygą sutiko išleisti kone iškart, bet labai delsė.

Ką šiandien daryčiau kitaip? Nepulčiau pasirašinėti sutarties su pirma leidykla, kuri kažką siūlo. Pasidomėčiau ar nėra skundų internete, pasitarčiau su kitais autoriais, parašyčiau visoms mažoms leidyklėlėms. Ateityje neatmetu galimybės išleisti knygą pati ir nebūtinai spausdintą variantą. Man atrodo, kad elektroninė knyga būtų vienas greičiausių variantų.

 

✍️ O ar rašei kasdien? Kur?

Rašiau beveik kasdien. Darbe (tuo metu dirbau sau) skirdavau tam maždaug po dvi valandas. Rašydavau radusi laisvą akimirką, tarp atrankų, kitų darbų, o kartais važiuodavau į kokią nors kavinę. Ritualų neturėjau ir rašiau tiesiog į Google Docs.

 

✍️ Kaip knygą reklamavai bei reklamuoji šiandien?

Reklama 100 proc. užsiima leidykla. Bet turiu ir tinklaraštį Rasaraso.lt apie knygas, esu Instagrame bei Facebook. Nesu žymi blogerė, bet turiu dalį ištikimų sekėjų, kurie tikrai laukė knygos ir puolė ją pirkti. Patarčiau kitiems autoriams taip pat burti savo bendruomenę, sekėjų būrį. Tai ir smagu, ir motyvuoja!

 

✍️ O kodėl kreipeisi į „Obuolį“, ne kitą leidyklą?

Googlinau pagal raktažodžius kaip išleisti knygą ir patekau į knygos.lt skiltį, kurioje buvo raginama siųsti rankraščius. Neva atstovauja Lietuvos leidyklas ir panašiai. Tai ir pradėjau nuo laiško ten. Atsakė beveik iškart ir pasiūlė knygą leisti. Apsidžiaugiau taip, kad daugiau niekam iš leidyklų ir neberašiau. Pasirodė, kad jie atstovauja tik Obuolio leidyklą.

 

✍️ Jei jau sulaukei žiaurios kritikos knygai – kaip į tai reaguoji?

Žiaurios kritikos tfu, tfu, tfu dar nebuvo, bet, jei ir bus, tikiuosi, kad reaguosiu ramiai. Stengiuosi išgirsti ką man sako žmonės, kartais besiklausant ir žiauriausių žodžių gali kilti gerų minčių. Aišku, yra tokių, kurie nemoka to pasakyti pagarbiai, bet aš žmonių nepakeisiu, o ir visiems patikti ir įtikti tikrai neįmanoma. Kaip ten bebūtų, tikiu, kad žiauri kritika nėra malonus dalykas. Juk į knygą tiek daug širdies įdedi ir pamilsti ją, kaip savo vaiką.

 

✍️ Kokios būtų tavo penkios mėgstamiausios knygos?

„Karjeros guru“ mane įkvėpė parašyti asmeninė ir darbinė patirtis. Norėjau sudėti žinias į vieną vietą ir padėti darbo ieškantiems žmonėms, nes patarinėti jiems nebūdavo kaip. O labiausiai mėgstu psichologines knygas, bet ne tas populiariosios psichologijos, o „gilesnes“. Jos man padėjo suvokti ir atrasti save bei labiau suprasti kitus žmones, jų elgesio motyvus. Iš tokio tipo knygų mano favoritai yra Susan Forwar „Toksiški tėvai“, Alice Miller „Kūno maištas“ bei „Gabaus vaiko drama“, labai patiko ir Charles Duhigg „Įpročio galia“ – ji beje, tikrai viena geriausių. Buvo laikas, kai skaičiau Froidą, Jungą, Adlerį… Yrvin Yalom knygos labai patiko ir patinka.

 

✍️ Sakyk, ką apie knygų leidybą bei populiarinimą galėtum patarti šviežiems autoriams?

Galvoju, kad kiekvienam autoriui verta turėti savo viešus IG ir FB profilius, burti sekėjų grupę, bendrauti, sekti širdžiai artimus bookstagramerius, pasakoti apie save, savo kūrybą. Kadangi pati apžvelginėju knygas, man labai patinka stebėti autorių profilius, labai faina matyti kūrybos procesą, tai suteikia kažkokio žavesio!

 

✍️ Tai kaip išleisti tą knygą? Kokie būtų 5 konkretūs žingsniai žmogui, kuris šiandien sugalvojo, kad to nori?

Oj, labai sunku tik penkis žingsnius paruošti, cha, cha! Na, bet bandau:

  1. Išsigryninti apie ką nori rašyti, kokia tai bus knyga (romanas, praktiniai patarimai, biografija ar dar kažkas), peržiūrėti kas panašaus yra rinkoje ir apmąstyti, kuom mano knyga bus kitokia, kodėl ją turėtų skaityti;
  2. Išsigryninti, kas bus knygos skaitytojai, auditorija ir pamąstyti, kas juos galėtų sudominti;
  3. Išsigryninti knygos tikslą – ką nori ta knyga pasakyti skaitytojui, kokius jausmus sukelti ar kažką išmokyti;
  4. Susirašyti, ko tau reikia, kad pradėtum rašyti ir kad knyga būtų išleista (gal reikia perskaityti knygų apie patį rašymą ar kažkokią ypatingą temą, gal pabendrauti su kitais autoriais ir taip toliau);
  5. Pasidaryti planą, kada ką darysi (su datomis) ir išsikelti tikslą, svajonę, kada knyga bus atspausdinta.

 

✍️ Ačiū už pokalbį, Rasa!!!

Na, atrodo gana išsamiai Rasa atsakė, ar ne? Bet ar turi daugiau klausimų autorei? Rašyk komentarą apačioje! 😉

Danielius Goriunovas

Knygos „Tinginio manifestas“ ir skaitomiausio lietuviško saviugdos tinklaraščio – Debesyla.lt – autorius.

Projektas „Kaip išleisti knygą“ už šio straipsnio ir/arba pokalbio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi rašytojo ir/arba pašnekovo nuomonė.
>